BLOG

Dowiedz się co jest naprawdę ważne.

NOWE PRAWO KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ (PKE) – CO SIĘ ZMIENIA?

AURACO, rodo, gdpr, pke, marketing
NOWE PRAWO KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ (PKE) – CO SIĘ ZMIENIA?

(PKE) -> PRAWO KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ

W dniu 10 listopada 2024 r. wejdzie w życie nowa ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo Komunikacji Elektronicznej (PKE). Przepisy regulują m.in. sposób kontaktowania się z użytkownikami urządzeń końcowych w celach marketingowych.

Warto przypomnieć, że dotychczas kwestia podejmowania działań marketingowych regulowana była przede wszystkim przepisami następujących aktów prawnych:

  • Ustawy z dn. 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (UŚUDE)
  • Ustawy z dn. 16 lipca 2004 r. Prawo Telekomunikacyjne (UPT) [ustawa zastąpiona nową ustawą PKE]
  • Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (RODO)

Na gruncie ww. przepisów kontakt marketingowy możliwy był co do zasady po uzyskaniu co najmniej zgody, o której mowa w art. 10 UŚUDE oraz art. 172 UPT. Czy w tym zakresie nowe przepisy wprowadzają jakiekolwiek zmiany?

Po wejściu w życie przepisów PKE niezbędne będzie uzyskanie od użytkownika końcowego zgody, o której mowa w art. 398 ust. 1 PKE. Czym ta zgoda różni się od poprzednich? Przede wszystkim nie będzie już konieczne pozyskiwanie osobnej zgody z art. 10 UŚUDE, gdyż artykuł ten zostanie uchylony. W praktyce zgoda z ustawy PKE, wskazuje, że:

Art. 398 [Ochrona przed marketingiem bezpośrednim oraz przesyłaniem niezamówionych informacji handlowych]

  1. Zakazane jest używanie:

1) automatycznych systemów wywołujących,

2) telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, w szczególności w ramach korzystania z usług komunikacji interpersonalnej

– do celów przesyłania informacji handlowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2020 r. poz. 344 oraz z 2024 r. poz. 1222), w tym marketingu bezpośredniego, do abonenta lub użytkownika końcowego, chyba że uprzednio wyraził on na to zgodę.

Jednocześnie należy pamiętać, że w dalszym ciągu pozyskana zgoda będzie musiała spełniać wymogi dotyczące zgód określone w przepisach RODO. W szczególności niezbędne będzie spełnienie następujących przesłanek:

Dobrowolność – osoba, której dane dotyczą musi posiadać pełną dobrowolność w zakresie wyrażenia zgody. Ponadto należy zapewnić, by podmiot danych w każdym momencie miał prawo wycofać wyrażoną przez siebie zgodę.

Przejrzystość i konkretność – zakres pozyskanej zgody powinien być jasno określony. W praktyce zgoda powinna wskazywać na sposób kontaktu np. e-mail, SMS, co pozwoli na uniknięcie wątpliwości, na co dokładnie podmiot danych wyraził swoją zgodę.

Podsumowując, na gruncie nowych przepisów PKE wystarczające będzie co do zasady pozyskanie jednej zgody, o której mowa w art. 398 ust. 1 PKE, by możliwe było prowadzenie komunikacji o charakterze marketingowym. Warto również zaznaczyć, iż brak spełnienia ww. wymogu stanowić będzie czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Źródło:

1) Ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo Komunikacji Elektronicznej.

2) Ustawa z dn. 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

3) Ustawa z dn. 16 lipca 2004 r. Prawo Telekomunikacyjne.