WYROK WSA: ADMINISTRATOR MA OBOWIĄZEK WSPÓŁPRACOWAĆ Z PREZESEM UODO.
21 czerwca 2024 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) wydał istotne, z perspektywy ochrony danych osobowych, orzeczenie. Oddalił on bowiem skargę spółki na decyzję Prezesa UODO, która nakłada na nią karę w wysokości 56 tysięcy złotych.
Sprawa o sygn. akt II SA/Wa 2216/23 dotyczyła wspomnianej skargi spółki. Postępowanie administracyjne zakończyło się wydaniem decyzji Prezesa UODO o sygnaturze DOKE.561.8.2023. W efekcie na spółkę została nałożona kara wynikająca z braku reakcji podmiotu na wezwania Prezesa UODO do złożenia wyjaśnień. Obok tego spółka udzielała również, nieterminowo, niepełnych odpowiedzi na część z zadanych pytań czy też nie przedstawiła pełnomocnictwa, które stanowiłoby umocowanie dla pracownika spółki do prowadzenia korespondencji z Prezesem UODO i udzielaniem stosownych odpowiedzi.
W związku z nałożoną karą spółka złożyła skargę na decyzję Prezesa UODO. Decyzja ta jednak została oddalona. W uzasadnieniu sąd potwierdził, że współpraca na linii organ nadzorczy – administrator jest niezbędna do zapewnienia prawidłowego biegu postępowania administracyjnego. Jej brak może skutkować bowiem opóźnieniem i nieuzasadnionym wydłużeniem się postępowania. Dodatkowo brak pełnych odpowiedzi może uniemożliwić organowi prawidłowe rozpoznanie sprawy. W konsekwencji może oznaczać to naruszenie praw i wolności osoby, której dane dotyczą, oczekującej na rozstrzygnięcie przez PUODO, złożonej skargi. W obliczu tych faktów rozstrzygnięcie sądu było korzystne dla organu nadzorczego.
Komentarz AURACO:
Współpraca pomiędzy organem nadzorczym a administratorem to jedna z najważniejszych kwestii w zakresie postępowania administracyjnego w zakresie ochrony danych osobowych. Zobowiązanie do takiej współpracy wynika wprost z art. 31 RODO: „Administrator i podmiot przetwarzający oraz – gdy ma to zastosowanie – ich przedstawiciele na żądanie współpracują z organem nadzorczym w ramach wykonywania przez niego swoich zadań”. Dodatkowe uprawnienia organu zostały wskazane w art. 58 RODO. Zgodnie z ust. 1 lit. a) ww. artykułu organ może wprost nakazać administratorowi dostarczyć wszelkie informacje potrzebne do realizacji swoich zadań. Brak współpracy pomiędzy podmiotami może okazać się kosztowny w skutkach dla administratora. Jest to bowiem podstawa do nałożenia przez organ kary administracyjnej. Naruszenie obowiązku wynikającego z art. 31 RODO może, zgodnie z art. 83 ust. 4 lit. a RODO, skutkować nałożeniem kary administracyjnej w wysokości do 10 000 000 EUR, a w przypadku przedsiębiorstwa – w wysokości do 2 % jego całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego. Jeszcze surowszą karę przewidziano za naruszenie art. 58 ust. 1 RODO do 20 000 000 EUR, a w przypadku przedsiębiorstwa – w wysokości do 4 % jego całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego.